Loading...

Oppdatering fra Bangladesh og India

Nok et annerledesår går mot slutten, og nok et år som har hatt en sterk påvirkning på oss i Norge, men spesielt på menneskene i Bangladesh og India.

Bangladesh

Tiltakene ble beholdt lenge i Bangladesh. Skolene var stengt fra mars 2020 og helt til september 2021. De siste månedene har skolene og internatene altså vært åpne, men ikke med full kapasitet. Utdanningen foregår fortsatt på kompromiss med pandemien. De 17 barneskolene Kompis og Normisjon støtter, ligger i et område med lite Covid19-smitte, som gjorde at en lærer kunne gå rundt fra dør til dør og gi ut og samle inn hjemmeoppgaver i perioden skolene var stengt. Barna fikk fortsatt noe oppfølging, og det er vi veldig glade for. Vi ser likevel nå når skolene har åpent igjen at det er utfordrende å få barna tilbake på skolebenken.

I Bangladesh så må elever bestå en avgangsprøve etter hver klasse for å komme seg opp til neste nivå. Utfordringen nå er at mange barn og unge ikke har fått muligheten til å ta disse prøvene, og de har i tillegg hatt varierende undervisning de siste 1,5 årene. Disse barna og ungdommene må nå fanges opp, slik at de kommer seg inn i et utdanningsløp igjen og få hjelp til å komme seg videre opp på neste klassetrinn.

En utfordring som fortsatt består er at skolene og internatene sto tomme i 1,5 år, og dermed også sto uten inntekter. Selv om nå skolene har begynt å åpnes litt igjen, og internatene så smått fylles med barn, er det en utfordring at inntektene har vært borte over en lengre periode, samtidig som mange utgifter fortsatt har vært til stede. Derfor vil jeg utnevne en spesiell takk til dere trofaste Kompiser som fortsetter å gi og støtte oppom disse skolene – slik at barn og unge i Bangladesh fortsatt har et skoletilbud i sin krets.

En gladnyhet er at det i 2021 ble bygd et nytt jenteinternat i Kasi i Bangladesh. Dette har du som Kompis vært med på å få til! Internatet gjør at flere jenter får muligheten til å gå på skole, selvom det ikke er noe utdanningstilbud akkurat der de bor.

På bildet ser du elever ved en av skolene i Sylhet. /arkivbilde: fotograf Audun Nedrelid/

India

Også India har vært preget av pandemi det siste året. Men før sommeren åpnet LIMS dørene så smått igjen, og hadde noen kurs på campus og noen ute i landsbyene. Utover høsten har de hatt mulighet til å ha flere campus-kurs, og da også flere av de litt lengre kursene sine. I løpet av det siste året har LIMS gått inn i et samarbeid med det lokale universitetet Sido Kanhu Murmu University. Samarbeidet går ut på at flere av LIMS sine kurs blir sertifiserte. I alt har det blitt startet 5 sertifiserte seks måneders kurs i år. Til neste år vil LIMS jobbe mot et enda større og bredere samarbeid med Sido Kanhu Murmu University. 

Totalt har 1059 unge fått en utdanning ved LIMS i Dumka i løpet av 2021. I tillegg vet vi at ringvirkningen av utdanningen vil være enorm. 458 av disse har fått utdanning innenfor håndverk med bambus, og 423 innenfor håndverk med vannhyasint. Mange av disse tar med seg kunnskapen sin hjem til landsbyen de kommer fra, og lærer bort sin nye kunnskap videre til familie og venner. Dette gjør at påvirkningen av LIMS blir enda større og kunnskapen når ut enda bredere enn til de 1059 menneskene vi vet har fått en utdanning.

I tillegg til å ha utdannet over tusen unge mennesker, har LIMS også bygget videre på campuset sitt slik at det er plass til enda flere kurs og studenter de kommende årene. Du som Kompis er med på å gi disse utdanning – og du er med på å bygge en skole som kan utdanne tusenvis av sårbare mennesker i årene som kommer. Tusen takk!

Under får du se et lite bildegalleri av hva som har foregått på LIMS den siste tiden.

By |2021-12-16T19:35:26+02:00desember 16th, 2021|Bangladesh, India, LIMS, MLC|Kommentarer er skrudd av for Oppdatering fra Bangladesh og India