Loading...

LIMS gir ringvirkninger

/LIMS gir ringvirkninger

Møt Lukimuni.

Lukimuni er 20 år og bor i landsbyen Ghasipur. I januar gikk Lukimuni og søsteren hennes på LIMS og lærte å bruke bambus som råmateriale. Bambusindustrien gir jobb til mange som i utgangspunktet har vært arbeidsløse og/eller ikke har hatt muligheten å fullføre annen skolegang. På LIMS lærer studentene å lage varierte bambusprodukter, samtidig som de få utvikle seg selv og får sterkere selvtillit. Etter kurset er fullført, får de ferske bambusarbeiderne bestillinger på produkter fra ulike selskaper.

Noen av produktene Lukimuni og søsteren har laget etter skoleslutt.

Som fersk og nyutdannet i bambusfaget tok Lukimuni med seg kunnskapen sin tilbake til landsbyen sin og har begynt opplæringen av familie og naboer. Noe av tanken til LIMS er at utdanningen studentene får, ikke bare skal være til nytte for dem selv, men også for samfunnet rundt. I en landsby kan 2-3 personer fra 3-5 familier bli lært opp på LIMS, så drar de tilbake til landsbyen og lærer opp familie, venner og naboer. Slik blir mange fler enn bare studentene berørt av utdanningen.

 

 

I Ghasipur hadde noen andre gått på LIMS ved tidligere kull, og vi kunne se at ringvirkningene var enorme! Overalt satt kvinner og menn med bambusarbeid. Det ble flettet kurver på kryss og tvers av gata, og uansett hvilken retning vi så, var det noen som arbeidet med bambus. Det som ble laget utover bestillingene de hadde fått, får de selv ta med seg på marked og selge. På den måten blir hvert enkelt menneske både en ansatt og en selvstendig næringsdrivende.

I 2019 ble over 900 utdannet ved LIMS og over 80 % av disse var kvinner. Dette gir en unik mulighet til kvinnene som ellers ikke hadde hatt noe mulighet til utdanning og jobb. LIMS forandrer landsbyer i området rundt Dumka og befolkningen får unike arbeidsmuligheter. Et fokus på LIMS er å styrke selvtilliten til alle elevene på skolen, slik at de kan få troen på seg selv, og bidra med å utvikle lokalsamfunnet sitt i en positiv retning.

På få år har LIMS klart å forandre lokalsamfunn som det vi fikk besøke i Ghasipur. Siden oppstarten av LIMS i 2015 har de gått fra 145 til 900 elever. Målet for 2020 er at elevantallet skal få øke enda mer og ser vi på statistikken fra de fire årene LIMS har vært åpent, ser det lyst ut. Vi gleder oss sammen med alle i Dumka og på LIMS over de gode resultatene og alle ringvirkningene skolen har ført med seg.

 

By |2020-03-06T16:37:51+01:00mars 8th, 2020|India, LIMS|Kommentarer er skrudd av for LIMS gir ringvirkninger